tirsdag 16. mars 2010

En smak av Bali - dag 2

Søndagen startet med frokost på hotellet, før vi ble hentet av guiden og sjåføren vår. Vi var sikre på at vi skulle være med på en større gruppetur i buss, men det viste seg at vi to utgjorde hele gruppa! Så vi hadde faktisk egen guide og sjåfør i over tre dager! Ikke dårlig! *ler*

Første stoppet var en tradisjonell Balinesisk Barong dans. Dansen representerer en evig kamp mellom de gode og de onde åndene. En Barong (mytologisk dyr) representerer det gode, mens en Rangda (mytologisk monster) representerer det onde.

Etter danseoppvisningen gikk turen videre til en demonstrasjon av lokal batikkproduksjon. Voks benyttes for å merke mønsteret, før det tilsettes farge. Stoffet vil ikke ta farge der man har benyttet voks, og ved å gjøre dette i flere omganger, med ulike farger, vil man få frem fantastiske mønstre og farger. Virkelig imponerende!
Neste stopp var lokal smykkeproduksjon. Her fikk vi se hvordan de laget og dekorerte ulike sølvsmykker, og fikk etterpå muligheten til å kikke oss rundt i den lokale smykkebutikken. Ble brukt litt penger her gitt :)
Som en liten bonus tok guiden oss med til et vanlig balinesisk hjem, slik at vi skulle få se hvordan de lever. Ganske enkel standard, og langt unna slik vi har det i Norge! Maten ble laget en gang til dagen (om morgenen), og utover dagen spiste man rester når man var sulten. Ingen spiste sammen, man forsynte seg bare når man var sulten. Ellers enkle sanitære forhold, et par smale senger (til hele familien, de som ikke fikk plass i senga sov på gulvet), og ingen romslig hjørnesofa. Noe ganske annet enn hjemme ja!
Mas - treskjærernes by var neste post på programmet. Her fikk vi demonstrert ulike teknikker, samt forklart forskjeller på ulike tresorter som ble benyttet (blant annet Ebony, Mahogny, Hibiskus, Krokodilletre, Sedertre etc). Utrolig flotte arbeider! Mye penger kunne blitt brukt her også, men kofferten har begrenset plass dessverre...
En liten kjøretur senere kom vi frem til Kertha Gosa, en domstol fra 1700-tallet. Her beundret vi de flotte takmaleriene, fordelt over 9 nivåer der de enkelte nivåene har en egen spesiell betydning. Flott!!

Etter Kertha Gosa var det tid for det første Hinduistiske tempelet, Goa Lawah. Dette er et tempel som består av en flaggermusgrotte, hvor det også bor to pytonslanger. Et imponerende syn! Og vi var ikke så veldig lei oss for at vi ikke skulle inn i selve grotten....

Vi var også innom en lokal saltprodusent, og fikk se hvordan de bruker sjøvannet for å hente ut saltet. Sjøvann hentes og helles ut på et begrenset område på stranden. På grunn av solen/varmen krystalliseres saltvannet, og man får en høy saltkonsentrasjon i det øverste laget av sand på stranden. Denne sanden tas inn i en filteranordning i et skur, der man filtrerer ut saltet ved hjelp av vann. Dette vannet helles gjennom minst 3 ganger, slik at det får med seg alt saltet. Vannet er nå høykonsentrert av salt, og det helles ut i renner som står i sola, slik at vannet fordamper. Saltet kan så skrapes sammen og selges.

Til slutt en 4 retters lunsj i Candi Dasa, før vi sjekket inn på Rama Candi Dasa Resort & Spa.
En lang og innholdsrik dag, men utrolig spennende! Været var stort sett ganske bra på søndagen, mye sol og bare litt skyer innimellom. Men litt skikkelig Balinesisk regn på ettermiddagen, så vi var ganske våte da vi gikk til middagen (måtte gå et stykke fra rommet til restauranten). Er det regntid så er det regntid! *ler* Og vi kan ikke akkurat si at vi ble spesielt kalde...