lørdag 13. juli 2013

Kaptein Sabeltann og Grusomme Gabriels Skatt

De kulturelle mulighetene er nærmest uendelige, og spranget er stort. Men så lenge man er allsidig og positiv, så er det utrolig hva man får med seg. Et bittelite sprang fra Hard Rock Calling til Kaptein Sabeltann - men begge deler resulterte i SUPRE kvelder!

Fikk lov til å være med Daniella med familie på show i går, og koste meg nok minst like mye som de som var 25-30 år yngre (Whæææ!! Er jeg SÅ gammel??).

Eneste utfordring? Holde seg våken frem til showstart. Showet starter kl 23, og varer ca halvannen time. Så absolutt verdt å holde ut, det blir en helt magisk stemning når mørket senker seg. En liten middagslur for de eldste, og et par timer på øyet for de yngste tidlig på kvelden er nok ikke feil, det krever sin pirat med så sen kveld. Jeg slumret en liten time på verandaen etter jobb, og var veldig klar da klokka nærmet seg 23.

Utenfor inngangen vrimlet det av miniutgaver av Kaptein Sabeltann og Langemann. Det var søte små Sunniva-er, mammaer med lapp over øyet og pappaer med Sabeltann-tørkle på hodet. Da jeg fikk øye på en far med sjørøvertørkle på hodet OG Bruce Springsteen t-skjorte kjente jeg at HER kan jeg nok finne meg skikkelig til rette. Vi er flere i samme båt! ;-)

 Alt er klart, vi venter i spenning på at "Den Sorte Dame" skal komme seilende inn til kai. Vi befinner oss nå i Abra Havn (i følge historien), senere endres kulissene til Kjuttaviga.

 Fantastiske skuespillere/dansere laget et solid show! Og det blir stadig litt mørkere...


 Selveste kapteinen har ankommet!

Den Sorte Dame forlater Abra Havn for å dra til Kjuttaviga der kartet forteller at Grusomme Gabriels Skatt befinner seg. Mens skipet seiler ut "kanalen" endrer kulissene seg slik at vi plutselig har forflyttet oss til Kjuttaviga vi også.

Den Sorte Dame kan skimtes i det fjerne, og skipets tidligere kokk, "Skalken" kommer padlende over bukta i ei tønne. Sabeltann var ikke så veldig fornøyd med menyen, som blant annet bestod av sprengt rotte (med innlagte pyro-effekter).

Fotografen forsøkte å få til et bra bilde da Den Sorte Dame lå med bredsida til. I samme øyeblikk fyrte de av kanonen... Det smalt gitt!

Røyk, kanondrønn og magisk stemning. Mørket har senket seg og Kapteinen nærmer seg skatten.

Etter flere interessante forsøkt på å lese kart og telling av skritt fra både Pelle og Pysa, er det til slutt Pinky som må ta ansvar. HER skal altså skatten ligge. Kjuttavigas forskremte beboere står i bakgrunnen og følger med, mens Glade Gorm kommer snikende fra venstre.

Plutselig kommer Grusomme Gabriels spøkelse opp av vannet, og selv Kaptein Sabeltann blir redd (det eneste han er redd for er spøkelser...). Flotte effekter, mørket har senket seg fullstendig, og kvelden føles magisk.

Er redd bildene ikke yter forestillingen og effektene rettferdighet, men jeg forsøkte i alle fall! Mørkt og lang avstand er en utfordring gitt.

Med kunstige tåkeskyer forsvinner Den Sorte Dame inn i natten og kveldens/nattens forestilling er over.

Lurer du på om Sabeltann fant skatten? Hva som skjedde med Grusomme Gabriels spøkelse? Hvem er egentlig Glade Gorm (eller var det Halte Orm? ;) ). Da er det bare en ting å gjøre - se forestillingen!

Må innrømme at jeg koste meg skikkelig, satt og smilte store deler av forestillingen og sang med på sanger jeg kunne og sanger jeg ikke kunne. Stemning rett og slett! Har nok ikke gjort dette for siste gang...

Og til de som måtte lure: Daniella lånte ut (okei, det var vel egentlig guttene) både hatter og sverd til oss voksne slik at vi også skulle gli rett inn i miljøet.

Apropos sprang i kulturelle begivenheter: Kan se ut til at det blir Start-kamp på Sør Arena i ettermiddag, og om ei uke venter opera når vi skal se Carmen i Fjæreheia. Ingenting å si på spennet! :) Gleder meg!

Ingen kommentarer: