onsdag 17. mars 2010

En smak av Bali - dag 3

Så har vi kommet til mandag 1.mars. Vi er klare for en ny dag, og første stopp er Tenganan - en gammel tradisjonell by som grenser mot jungelen. Her bor ca 250 familier, totalt ca 6000 personer. Flere lager flott håndarbeide, både innen tre og tekstil. Både Linn-Therese og jeg falt for håndlagede Balinesiske kalendre, skrevet på palmeblader. På bildet under får vi forklart teknikken av en lokal håndverker, og Ari (guiden vår) oversetter der det trengs.
Et lite gatebilde fra Tenganan:
Bildet under viser en hanekamparena i Tenganan. Hanekamper forekommer i stor utstrekning, og vi hørte hanegal nærmest døgnet rundt. 0430 er jo et fint tidspunkt for litt kykkeliky for eksempel...
Våre følgesvenner i over tre dager:
Har dessverre ikke navnet på sjåføren, men han var en herlig fyr! Lun latter, og en stø hånd på rattet (ikke bare spøk i den Balinesiske trafikken...). Guiden vår heter Ari Suyanti, og snakker både engelsk og dansk. Super jente vi fikk et veldig godt forhold til, og som virkelig kunne jobben sin! Savner henne :) Heldigvis finnes Facebook!
Vi hadde et lite stopp underveis på veien videre, for å ta bilder at noen flotte rismarker. Flere rismarker ble det på dag 4, da vi dro innom Balis største risområde. Utrolig flott!
Videre dro vi til Indonesias største tempel, Kehen. Et utrolig flott tempel, som er vanskelig å gjengi på få noen få bilder. Stemningen og inntrykkene må nesten oppleves! Men må nevne en liten ting... En ting som fasinerte oss på sin egen måte, var de balinesiske trappene. Generelt er balinesere lavere enn oss nordmenn. Men trappetrinnene var av solid høyde! Snakk om høye kneløft og skikkelig lårtrening. Enkelte av trappetrinnene var nærmest som to "norske" trappetrinn. *ler* En liten avsporing, men det måtte nesten nevnes :)

På veien videre dro vi også innom en plantasje, der vi fikk se og smake på masse spennende. Bildet under viser en kakaoplante, og jeg kan skrive under på at kakoen derfra var skikkelig god! Vi fikk smake på flere forskjellige drikker (som var dyrket, produsert og laget ved plantasjen) som: kaffe, kakao, ginsengte, kakao med ingefær og en ingefærdrikk. Noe bedre enn annet... Fikk også smake på kjærlighetsfrukt, mangustin (??) og slangefrukt. Godt ja!! En stor butikk hadde de også, og vi fikk kjøpt ymse varer. Artig!

Bildet under viser en bananklase med bananblomst :) Bananene var forøvrig nusselig små, og veldig gode!

På bildene under har jeg foreviget vulkanen Kintamani. Et av Balis høyeste fjell, og mener å huske at det ikke er allverdens år siden Kintamani hadde utbrudd. Her spiste vi også lunsj, med fantastisk utsikt til fjellet og innsjøen.

Ari tok oss med til byen Singarajah, der vi fikk oppleve et skikkelig lokalt marked. Hvilken opplevelse! På grunn av regnet gikk vi mye innendørs, og der glemte jeg rett og slett å ta bilder. Det var et kaos uten like, og vi hadde mer enn nok med å holde følge med Ari og komme oss helskinnet ut! Fikk tatt noen bilder da vi endelig pustet litt frisk luft igjen. Må innrømme jeg er glad dette ikke er hverdagen her hjemme...

Her ligger kyllingen klare til middag, med hodet dinglende på kanten...

Til slutt var vi fremme i Lovina, der vi skulle tilbringe natten på Aneka Lovina Villas & Spa. Stort hotellområde medførte at vi ble kjørt i bil fra resepsjonen til rommet/villaen. Ikke dårlig!

Været på mandagen var i grunn ganske grått. Det startet bra med sol og fint vær i Tenganan (og sinnsykt varmt!), men etterhvert skyet det over og regnet satte inn. Stort sett regn/regnbyger hele dagen, men behagelige temperaturer. Og så lenge det var mye bilkjøring og farting, så var det i grunn helt greit.

Tirsdag skulle vi på delfinsafari og snorkling (med soloppgangen som bonus), så vekkerklokka ble stilt inn på 0515... *snork*