tirsdag 8. november 2011

En ny venn?

Jeg har satt i gang et lite prosjekt... Et bittelite prosjekt som jeg ikke helt vet hvordan går, men som jeg er villig til å gi en solid sjanse. Jeg prøver å bli venn (okei, la oss ikke legge lista for høyt - la oss kalle det "bekjente") med tredemølla. Og det er ikke et lite prosjekt! Jeg har i hele mitt liv nærmest hatt et hatforhold til jogging/løping, og tredemølla har kun egnet seg til rusleturer. Men, nå prøver jeg altså å gjøre noe med dette.

Det hele startet med PT'en som ønsket å kjøre litt intervaller på tredemølle. Kun snakk om løping 10-15 sekunder, men i høyt tempo (14-15 km/t er i alle fall raskt for denne skrotten!) og med litt stigning. Okei, vi snakker TUNGT! Men jeg oppdaget til min overraskelse at det var morsomt! Følte en viss mestring, og innså at kroppen faktisk klarte å flytte seg fremover i litt raskere tempo over korte tidsperioder. Nå har vi kjørt intervaller et par tre ganger, og jeg kjenner at det går bittelitt enklere for hver gang (tror jeg). Så nå har jeg begynt å kjøre en liten økt på tredemølla selv også innimellom. I går ble det mer joggeintervaller (8 km/t), med relativt rolig gange (5,5 km/t) mellom intervallene. Kjørte følgende intervaller:
1. 1 min jogg, 1 min gange
2. 1 min 5 sek jogg, 55 sek gange
3. 1 min 10 sek jogg, 50 sek gange
4.-7. 1 min 15 sek jogg, 45 sek gange
8. 1 min 10 sek jogg, 50 sek gange
9. 1 min 5 sek jogg, 55 sek gange
10. 1 min jogg, 1 min gange
I tillegg oppvarming og nedkjøring. Ikke verst det for ei som har litt tredemølle-allergi synes jeg! Litt spent på hvordan ryggen takler det, men foreløpig ser det ut til å gå greit. Avsluttet gårsdagens økt med litt mageøvelser og drøye 15 min på ellipse. Sliten og fornøyd!

I dag har det blitt 60 min intervallspinning, og merket fort at det var litt tunge bein etter gårsdagen. Men kom meg da gjennom, nesten med stil... Nå er sofaen inntatt, og jeg lader opp til ny PT-økt i morra! Full fart på treningsfronten så langt denne uka!

3 kommentarer:

Marianne H sa...

Flink du er trine =) Blir gjerne med på en intervall økt etterhvert =)

Kanskje du blir med på en joggetur til våren også? ;)

Maren sa...

Wow, det må jeg si! Intervalltrening er genialt, og det er litt artig at du gjorde dette nettopp i går siden jeg og gjorde det i dag. :) Gøy!

Mamsen sa...

Kjempeimponert!!!!