mandag 18. april 2011

Sylindervolum og effekt

Det går i bil-tanker om dagen. Mye bil-tanker. Og bilprat. Min kjære Seat har fått en alvorlig diagnose, og har ikke så skrekkelig lenge igjen. Først skulle jeg bare ringe verkstedet for å bestille time til EU-kontroll og årlig service. Men før jeg kom så langt, dukket det opp en solid oljelekkasje på bilen (ref tidligere nevnte naturkatastrofe). Heldigvis viste oljelekkasjen seg å være av en snill art (oljetrykksbryteren måtte skiftes), og bilen ble kjørbar igjen uten at lommeboka skrek i smerte. Men så var det den EU-kontrollen da… For første gang i mitt liv har jeg fått: STRYK (okei, nå var det vel kanskje bilen som fikk stryk, ikke meg personlig, men det er jo min bil, så tar det litt personlig allikevel). Rust i bærende konstruksjon, og fort 15.000 kroner for å få det på stell igjen. Så mye vil jeg rett og slett ikke koste på en god gammel bil…

Dermed er jakten i gang. Nå har jeg fast søk gående på Finn.no, jeg tråler Bilnorge.no og jeg leser meg opp på kilometerstand, rustgaranti, sylindervolum og effekt. Diesel eller bensin, manuell eller automat, cruisekontroll, antiskrens, antispinn, ryggesensor og oppvarmet frontrute. Elektriske vinder foran og bak, midtarmlene, kjørecomputer, automatisk klimaanlegg, airbag (både her og der…), lettmetallfelger og servostyring. Omregistreringsavgift, årsavgift, finansiering og renter. En stakkar kan jo bli forvirra av mindre! (men så er det litt moro også da :) Bare det ordner seg for snille jenter til slutt!). Banken er på glid, jeg har fått en verdivurdering av leiligheten og jeg begynner å ane konturene av hva som kan stå i garasjen etterhvert. Farter litt innom bilforhandlere etter jobb for å kikke litt, og så får vi se hva som skjer.

Men så er det jo litt trist også da… Min kjære Seat har fulgt meg i 6 år, og vært snill og trofast. Min første bil! Men kjenner jeg er klar nå, veldig klar for en nyere bil!

Noen biltanker? Forslag? Erfaringer?

PS: Vet liksom ikke helt om etiketten Shopping passer her, men hadde liksom ikke så mye annet som passet heller *ler*

2 kommentarer:

Lena sa...

Jeg er jo helfrelst etter å ha kjøpt elbil, men ser jo det at SUV'en er kjekk å ha når vi pakker til tur på påskefjellet med pulk, barnevogn, reiseseng og kofferter/sekker i lange baner.

Tenker du å legge mye penger i bil da? Mange nye biler får du jo 5 års garanti på nå, kjekt med noen års garanti igjen syns jeg iallfall.

trine sa...

Budsjettet tillater nok ikke noen ny bil... Jeg har kikket litt på 2006-2008 modeller, av typen Ford Focus, Peugeot 307/308, Toyota Auris, VW Golf, Mazda 3 etc. Ikke knøttliten bli, men heller ikke noe svære greier. Litt grei bagasjeplass, grei plass til passasjerer, trivelig førermiljø og driftssikker og gjerne litt gjerrig på drivstoffet.