onsdag 20. mars 2013

En drømmereise - del 2 av 2 - Mauritius

Etter ei opplevelsesrik og fantastisk uke i Kenya var vi klare for litt sol og strandliv. Lørdag 16. februar satte vi oss på flyet, og etter ca 4 timers flytur landet vi på Mauritius. Solen hadde gått ned, så kjøreturen til hotellet foregikk i mørke. Vi bodde på LUX Grand Gaube med kun få meter å gå til stranda. Perfekt!

Etter flere ferieturer sammen er vi vant til å dele dobbeltseng og bo oppå hverandre. Men dobbeltdyne og badekar "midt-i-rommet" tar kaka altså! Vi fikk heldigvis byttet ut dobbeltdyna etter hvert, og fant ut at det beste var at den som dusjet fikk hele rommet for seg selv (den andre satt gjerne ute og leste ei bok eller slappet av. LITT privatliv er greit...

Søndagen startet med regn under frokosten, og etter noen få timers opphold midt på dagen fortsatte det å regne hele ettermiddagen. Og vi som trodde dette var et skikkelig sydhavsparadis (som selvfølgelig betyr at sola skinner fra skyfri himmel). Jaja, det var tross alt bare første dagen - nesten ei hel uke igjen!

Mandag startet nok en gang med regn (og vår første kommentar var: "Dette blir ei lang uke!"), men heldigvis lettet det etter hvert og både mandag og tirsdag fikk vi noen sløve timer på stranda i lettskyet/småpent vær. Ikke skyfri himmel, men etter regnværet i starten var vi i grunn ikke så veldig kravstore lengre...

Heldigvis fikk jeg tatt et par bilder av den største stranda ved hotellet på tirsdagen, som bevis på at vi faktisk hadde finvær også...

Onsdag var det tid for utflukt, og vi hadde fått en rundtur med bil og sjåfør. Mauritius skulle oppdages! Vi ble hentet kl 08, og satte kursen mot Casela Nature & Leisure Park. Endelig tid for nærkontakt med disse fantastiske pusekattene! Først hadde vi booket "Walk With Lions". Gruppen var på ca 12 mennesker, pluss guider, fotografer etc, og etter en sikkerhetsgjennomgang og utdeling av regnjakker (jepp, det øsregnet i starten! Heldigvis ga regnet seg etter hvert) tok vi turen inn i en stor innhegning. Etter litt tid kom det to dyrepassere, med to hvite løver fritt traskende ved siden av! Han var ca 11 måneder og synes det var veldig greit med litt menneskekontakt, mens hun (12 måneder) var mer opptatt av alt rundt, og herjet rundt i gresset. Men han lot seg villig klappe og bli overøst med oppmerksomhet (utrolig hva et lite kjøttstykke ytterst på en kjepp kan gjøre for motivasjonen!).

Stor stas å få komme så nære to løver, og jeg koste meg skikkelig! En times rusletur blant løver, gjennom gjørme og gress. Kult! Var gjørmete fra knærne og ned da vi var ferdige, i tillegg til utallige myggstikk og våt av både regn og svette. Men en flott opplevelse! Og det sluttet ikke der :)

Etter "Walk With Lions" var neste post på programmet "Interaction With Lions". Men siden vi allerede hadde truffet et par av parkens løver, lurte dyrepasserne på om vi heller ville ha litt nærkontakt med geparder. Klart vi ville! En ganske kort sesjon denne gangen, mindre gruppe og mindre innhegning. Men to flotte, fullvoksne geparder og jeg storkoste meg!

Ganske sært å være på den gale siden av strømgjerdet, men med snille pusekatter gikk det veldig fint. Og tror jeg kunne vært der hele dagen... Bare satt meg under et tre og kikket på gepardene som slappet av i sola. Kult!

Etter Casela gikk turen videre til Chamarel. Først stoppet vi ved en foss med et vannfall på ca 100 meter.

Etterpå kjørte vi til "Seven Coloured Sands" - et vulkansk fenomen som gjør sanden mangefarget.

Regnværet fulgte oss store deler av turen, og på vei mot et stort Hindu-tempel ble det skikkelig regnvær igjen. Godt sjåføren hadde et par paraplyer i bilen!

Må innrømme at vi etter hvert begynte å bli smått lei av bilkjøring og regnvær, men nå gikk kursen mot nordsiden av øya og dermed mot hotellet igjen. Vi hadde et lite stopp i en butikk/fabrikk som solgte og laget trebåter, før det var tid for siste stopp på turen: Et gammelt vulkankrater (hvor det egentlig var utsikten som fasinerte mest enn dette gjengrodde vulkankrateret...).

Vulkankrater... Eller skog og gress om du vil. *ler*

Fasinerende fjellformasjoner!

Etter vulkankrateret var det ren transportetappe tilbake til hotellet og en deilig dusj før middag. Resten av ferien ble stort sett tilbragt på hotellet, i nærheten av ei solseng eller i ly under en parasoll (i ly for regn - ikke sol...). Så litt sol på torsdagen, men det var mye skyer og litt regnbyger. Fredag og lørdag så vi ikke solen i det hele tatt, et tykt, grått skydekke dominerte. Reiste fra hotellet lørdag ettermiddag og var hjemme i Norge ca 32 timer senere. Smått slitne men godt fornøyde med ferien tross alt (jepp, været kunne absolutt vært bedre på Mauritius, men med en temperatur på rundt 30 grader kunne vi liksom ikke klage så veldig heller. Og Kenya var jo tross alt fantastisk!).

Det store spørsmålet nå er: