onsdag 3. juli 2013

London

Jeg skrev i mitt forrige blogginnlegg om mitt traumatiserte kredittkort og en viss London-tur. Vel, plutselig var jo datoen her! Fredag (28. juni) dro jeg til Kjevik etter jobb og plutselig gikk turen til London. Hurra!

Ble litt forsinket fra Kjevik, og også litt forsinka fra Gardermoen, men til slutt landet jeg på Heathrow. Tok Heathrow Express fra flyplassen til Paddington, og taxi derfra til hotellet. Effektivt og greit. Fikk sjekket inn på hotellet (Palace Court Hotel i Bayswater. Kort oppsummert ang hotellet: vond seng, fjerde etasje - smal trappegang - ingen heis, men ellers ok, og sentralt lokalisert), satt fra meg kofferten, kontaktet Hilde og Aase og vi ilte av sted for å få oss litt mat. Kjempekoselig med kjentfolk i London, ble masse skravling, grei mat og gode latterkuler (synes vi fikk noen smårare blikk fra nabobordene - skjønner ikke det?). Aase og Hilde skulle være i London i over ei uke, og tok seg VELDIG godt av denne sørlandsjenta som kom ramlende. Vi har spist frokost på kafè for å kunne spise sammen, vi har fartet rundt i Londons undergrunnsystem så jeg skulle få litt trening i sånn avansert kollektivtrafikk (kommer tross alt fra Froland - ikke mye undergrunn der!) og hatt det utrolig trivelig. Supert reisefølge!

Lørdag var det tid for å utforske nabolaget litt, og turen gikk til markedet i Portobello Road (Notting Hill). Et mylder av mennesker, boder, butikker, lukter og smaker, og skikkelig artig!

Fargerike og flotte hus langs veien

Ikke så lett å få fine bilder av omgivelsene når det vrimler av folk, men det blir som det blir.

Har litt igjen før jeg nærmer meg pyntingen til disse balkongene gitt...  

Tynt skydekke første del av dagen, men etter hvert ble det erstattet av fin, blå himmel. Herlig!

Rekens skjulte egenskaper?


Det ble noen timers rusling, et par tre kafèturer, litt handling (okei, Hilde og Aase handlet litt, jeg hadde mer enn nok med å bare kikke og kose meg - er jo litt handicappet når det kommer til shopping...). Men skikkelig trivelig! På ettermiddagen tok vi en liten tur til hotellet før vi vendte kursen mot Regent's Park. Kvelden skulle nemlig by på Pride & Prejudice (Stolthet og Fordom) i Regent's Park Open Air Theatre. Med tilhørende middag og i fantastiske omgivelser ble det en utrolig fin kveld! Anbefales virkelig dersom turen går til London og man har lyst på et kulturelt innslag. Middag er ikke nødvendig, man kan godt ta piknik i nydelige omgivelser eller bare nyte litt å drikke før forestillingen. Stas!
På vei mot teateret gikk vi forbi en flott rosehage i full blomst.

Den ene nydeligere enn den andre, men ikke spør hva de het... 




Okei, kanskje ikke rose (eller?), men var flott da!





På tide å forlate rosene for å finne teateret og gjøre oss klare til middag. En ganske anonym inngang, men veldig fint laget på innsiden. Usjenert, grønt og trivelig. Og passe uformelt/uhøytidelig.
Restauranten hvor vi spiste 3-retters middag. Forrett og hovedrett før forestillingen, dessert i pausen.

Beef Wellington til hovedrett

Amfiet/scenen før forestillingen. Fotoforbud, men måtte jo snike et lite bilde...
 
Eller to... Scenen etter forestillingen, det har blitt mørkt og stemningsfullt! 

Søndag dro vi en tur til Covent Garden for litt vimsing i butikker, rusling gatelangs og kikket på livet. Utrolig koselig bydel, med masse folk (men ikke fullstendig kaos), store mengder butikker av ymse slag, marked, ++ Kosa meg! En sen lunsj/tidlig middag på vietnamesisk restaurant i Soho før jeg fant undergrunnen og satte kursen mot Stratford - tid for festival!

Ingen kommentarer: