onsdag 20. juli 2011

Aechmea fasciata

Har vært noen dager i Froland, kosa meg og slappet av. Båtrace i Arendal lørdag, harrytur til Sverige på mandag og kinotur med gode jenter i går kveld. Tok turen til Kristiansand igjen i dag, og skal nyte noen dager her. Ikke dumt!
Kom tilbake til en STOR overraskelse på plantefronten, min "krukkepalme" (eller flekk-krukke som den visstnok kalles på norsk. På dansk kalles den forøvrig Lanserosett - liker det navnet mye bedre!) står i blomst! Det hele startet med en "morplante" som blomstret flott da jeg kjøpte den. Etterhvert var avblomstringen et faktum, og etterpå har den bare vært en "grønn galskap". Morplanten har gitt MASSE "barn", og jeg har gitt bort og delt i øst og vest. Har beholdt 2 av barna, morplanten fikk fri i fjor en gang. Disse 2 barna har også begynt å få barn, og jeg begynte i grunn å bli smålei av det hele. Helt til i dag:
Kjempemoro at det er blomst på gang! Og ikke nok med det, men det er sannelig en blomst på gang hos det andre "barnet" også!
En liten historisk begivenhet synes jeg! Kjempegøy!
I min lille stue befinner det seg nå intet mindre enn 25 grønne vekster, og det er moro å se at de fleste trives. Orkideene er i ferd med å blomstre av for denne gang, men det gjør i grunn ikke så mye når jeg har to flotte blomster i vente på Lanserosettene mine. Er ikke mer voksen enn at jeg synes sånt er skikkelig moro. De får jo ikke sånn overvettiges mye oppmerksomhet utenom en vanning i ny og ne...

Ellers nytes FERIEN, tross småkjipt vær. Harry Hole er finfint selskap i sofakroken :)
Tegn til sol i dag, så tror sannelig jeg skal sette meg ut litt.
Nyt sommeren!!

Ingen kommentarer: