onsdag 18. august 2010

Polare kovalente bindinger og sånn...

"Polare kovalente bindinger er bindinger der elektronene i de ytterste elektronskallene deles mellom atomene, og hvor atomene har skjev fordeling av elektronegativitet. Et eksempel kan for eksempel være H2O, der oksygen har større elektronegativitet enn hydrogen. Molekyler med polare kovalente bindinger vil løse seg relativt lett opp i vann, fordi de vil danne hydrogenbindinger med vannmolekylene. .."

Se det, nå lærte vi noe nytt i dag også! Og sånt koser jeg meg med om dagen... Noen kommentarer til avsnittet over forresten? Noen som har noe å påpeke? Er åpen for andre synspunkter :)
Var flittig student i går ettermiddag :)

Okei, der var dagens lille hjerteklapp et faktum. Sitter her og skriver, og laster inn litt bilder fra kameraet, da jeg får se en kjøttmeis som setter seg på stolen på verandaen, rett utenfor verandadøra. Kikket litt på den, før jeg fortsatte og skrive. Plutselig flyr tullingen INN! Det er definitivt ikke hverdagskost med en kjøttmeis i stua altså. Jeg fikk etterhvert tenkt meg om, og grep tak i kameraet. Men minnekortet stod i pc'en! Fikk tatt ut minnekortet, satt det i kameraet, og vips flyr tullingen ut verandadøra igjen (i mellomtida har den vært borti vitrineskapet, sittet på kaktusen i vinduskarmen, flakset borti persiennene og surret litt rundt i stua). Jeg rakk ikke å ta bilde! Søren heller! *ler* Når den først hadde kommet seg inn, kunne den ikke drøyd 30 sekunder til?? Jaja, godt det gikk bra!

Bildet over viser en av rosene i en bukett jeg kjøpte om fredag. Flotte roser! MEN... De var billige, og da skjer følgende:
De springer ikke ordentlig ut engang, bare visner der de står! Utrolig kjipt. Har opplevd det tidligere også med billige roser, men aldri med roser som koster litt mer. Noen forslag til hva jeg evt gjør galt? *sukk* Fikk jo rosebukett i midten av april (i forbindelse med bursdagsfeiringen), og de holdt flott i drøye 2 uker om jeg ikke husker feil. Sprang ut og var superflotte! Men disse var bare noe vas...

Ellers har jeg utført et par små gode gjerninger i dag. Jeg trykket på Røde Kors-knappen på panteautomaten på butikken, og fikk støttet Røde Kors med noen kroner. I samme slengen vant jeg en 10'er i pantelotteriet *ler* Dermed ble det ikke så mange kronene til Røde Kors allikevel, men tanken var der i alle fall! I tillegg stoppet jeg hos ei hyggelig dame på vei ut av butikken, og kjøpte Gatemagasinet KLAR. "Gatemagasinet KLAR selges av mennesker som har falt utenfor A4-samfunnet , både i arbeid og sosialt." (hentet fra hjemmesiden til KLAR). Synes KLAR er et kjempegodt tiltak, og prøver å kjøpe bladet når jeg har anledning. Og det er jo alltid så utrolig hyggelige selgere! De smiler og er positive, selv om du takker nei når de spør om du vil kjøpe. Og de er ikke pågående, bare høflige og hyggelige. Helt knall! Tilsvarende tilbud finnes i de fleste store byer, og kan absolutt anbefales.

Mandag ble det intervallspinning, i går var det treningsfri (studiedag), og i dag har jeg trent litt ellipse og styrke. Var tung i kroppen, så ble ikke den helt store økta, men litt er bedre enn ingenting! Har i tillegg meldt meg på nytt yogakurs, med oppstart i begynnelsen av september. Gleder meg! Får vel prøve å få til en treningsøkt til i løpet av uka, og så blir det nok litt mer studier også. I dag har det blitt litt huslige sysler, blogging og litt sløving. Trengs visst det også!

Lavkarbo går fremdeles overraskende bra denne gangen. Søtsuget er fremdeles tilnærmet fraværende, og jeg har få problemer med å holde meg til opplegget. Ingen utskeielser siden forrige torsdag (seminar)! Krysser fingrene for at det fortsetter slik, og at jeg får litt resultater på sikt denne gangen. Godt i gang i alle fall!

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Når det gjelder studiene dine har jeg mer enn nok med å lese ordene riktig. Vanligvis leser jeg raskt, men ikke dette nei! Imponerende at du går på med krom hals!
Når det gjelder rosene er det ingen fasit - noen ganger kan de stå i flere uker (hvis de settes kaldt om natten osv) og andre ganger tørker/visner de omtrent før du har fått de i vasen. Hvorfor? Aner ikke. Sannsynligvis har et vel noe med alderen å gjøre(på rosene altså)?

Anne-Lill sa...

Roser? Næsj! Det har jeg ikke greie på.

De rare ordene i første avsnittet ditt? Næsj! Det har jeg heller ikke greie på.

Men jeg koser meg når jeg leser her i bloggen din. :-)