fredag 27. juli 2012

Bruce Springsteen - Wrecking Ball tour

Mandag var det tid for min første konsert med selveste The Boss - Bruce Springsteen. Gledet meg stort, selv om jeg må innrømme at jeg ikke har kjennskap til så mye annet enn de mest kjente klassikerne hans. Men jeg hadde hørt av flere at han gir knallgode konserter, og at det er fullt trøkk. Og jeg ble om mulig mer positivt overrasket enn jeg hadde kunnet forestille meg. WOW - for en kveld! Tre og en halv time med rene vekkelsesmøtet, med allsang (sang med på sanger jeg kunne, og sang med så godt jeg kunne på sanger jeg ikke kunne) og trampeklapp. Det tok tid å lande etterpå (ikke helt sikker på om jeg egentlig har landet helt ennå)...

Setlist 23.07.2012:
1. Who'll Stop the Rain? (CCR cover)
2. Downbound Train
3. Cover Me
4. We Take Care of Our Own
5. Wrecking Ball
6. Death to My Hometown
7. My City of Ruins
8. Spirit in the Night
9. Seaside Bar Song
10. This Depression
11. Atlantic City
12. Because the Night (Patti Smith cover)
13. The Promised Land
14. Darlington County
15. Shackled and Drawn
16. Waitin' on a Sunny Day
17. For You
18. The River
19. The Rising
20. Radio Nowhere
21. Badlands

Ekstranummer:
22. I'm on Fire
23. Thunder Road
24. Born in the U.S.A.
25. Born to Run
26. Bobby Jean
27. Dancing in the Dark
28. Tenth Avenue Freeze-Out
29. Twist and Shout (The Isley Brothers cover)

Vi stod ganske langt fra scenen denne gangen, men fotoapparatet er med :) Må jo forsøke å få litt bilder i det minste!

Det hjalp godt da storskjermen i bakkant av scenen ble operativ (den var mørklagt hele første del av konserten). Uansett hørte vi godt, og det er jo det viktigste :)

Veldig god stemning! Etterhvert gikk det opp for meg at jeg selvfølgelig burde hatt billett til konserten på tirsdagen også... Siden to konserter med Springsteen aldri er like, så hadde det vært stor stas med billett til ekstrakonserten også. Men man lærer så lenge man lever, så neste gang...!!

Stor scene, med god plass til Sjefen sjøl, samt hans E-Street Band. Foran scenen var det tre utstikkere, og han var stadig fremme og flørtet med publikum. Spesielt noen barn som satt på foreldrenes skuldre. Artig!

Ikke glem at mannen blir 63 år... Wow!

Dagen etter slo Bergensavisen (BA) fast at dette var "Årets beste party" og at "Bruce Springsteen er verdens beste underholder". Og jeg må bare være enig!
Bergens Tidende (BT) mente at det nærmest var et "Vekkelsesmøte med Bruce Springsteen", og at han er "SJEFEN over alle generasjon". Jeg er i grunn ikke uenig her heller.

Jeg kjenner at jeg sliter litt med å få satt ord på hvordan det hele egentlig var. Jeg blir i stedet sittende og nynne på ulike sanger, lete på Youtube etter konsertopptak og innimellom forsøke å finne de ordene som trengs for å få formidlet hvilken suveren kveld det var. Men jeg tror jeg får la bildene over sammen med youtube-klippene under, beskrive det hele på best mulig måte...

En ting er sikkert. Når Bruce kommer tilbake til Norge, så SKAL jeg på konsert igjen!

Denne MÅ bare sees! Konsertglede og publikumsfrieri på HØYT nivå!












WOW!!

På gjensyn, Bruce!

2 kommentarer:

Anne-Lill sa...

HELDIGGRIS!!!

trine sa...

Jeg vet!!!
Og jeg lever på dette LENGE!