torsdag 30. august 2012

"Trollstien"

På Justneshalvøya (som vel egentlig heter Justnesskauen siden det strengt tatt ikke er noen halvøy) har det blitt laget en fin grusvei ypperlig for rusleturer. Og i sommer startet en lokal kunstner et lite prosjekt hvor det viste seg at det plutselig dukket opp ymse skapninger i kriker og kroker. Mener å huske at det ble endel skriverier i lokalavisa rundt hvem kunstneren kunne være (jeg har dessverre ikke funnet linken til disse skriveriene...). Det kom frem etterhvert, og mener også at planen var at det skulle bli en serie av installasjoner som skulle være ferdig nå i høst. I dag har Anne-Karin og jeg ruslet denne runden, og heldigvis husket jeg kameraet. Gjør klart for et bilderas!

Denne kjekkasen er nesten i ferd med å drukne, etter at vannstanden hadde øket ganske mye de siste dagene (sist var visst armene over vann, nå skimtes de så vidt under vannflaten).
 Kanskje vi forstyrret i kveldsbadet?
Idylliske omgivelser! Vi passerte både hest, sau, geit og lama (eller var det alpakka?).




 Utrolig flotte sopp-hatter! En pensjonistforening? Hvem vet...
Plutselig dukket det opp noen hender mellom steinene, og Anne-Karin tipset meg om at jeg burde klatre litt oppover skråningen for å kikke inn mellom et par store steiner. Og der lå denne luringen!

Folksomt inne blant steinene her gitt... Og nå har jeg lært at troll bare har fire fingre (de trenger kanskje ikke noen lillefinger?).

 

Selvportrett? Synes jeg ser mange likheter her! Kjolen gikk nesten i ett med omgivelsene, så ikke så lett å få til et godt bilde. Men ansiktet var det viktigste synes jeg
Ikke bare bare når kjolen har revnet, og man er laget av tre... Får jo ikke gjort noe med det! Men hun ser da ut til å ta det hele med fatning. Definitivt en av de mer underholdene gåturer jeg har hatt på lenge!

Ser litt misfornøyd ut synes jeg... Kanskje ikke bare bare å være innesperret i en trestamme?

Er det trollene som legger egg? Eller befinner det seg flere skapninger i skogen?
Det har øyensynlig gått hardt for seg, og vi fant flere tegn på kamp...

Møte med en kvist kan være ganske brutalt, her er det neglen som sitter igjen...

Den siste utskjæringen vi fant... Kanskje kommer det flere til i løpet av høsten?

 Resten av turen gikk uten de store overraskelsene, men i flotte omgivelser. Vi valgte å gå rundt hele "halvøya", så den siste delen av turen gikk på sykkelstien langs hovedveien. Finfin tur, deilig med frisk luft og mye å se på underveis.

Utrolig kult at noen har tatt seg bryet med å lage disse installasjonene, liver virkelig opp!
 

2 kommentarer:

Mamsen sa...

For en flott tur med masse å se på!! ;o))

Elin sa...

Oj, for et flott sted!! :-)