fredag 6. januar 2012

"Det står ikke nevnt i kontrakten...

... og da blir det ikke tatt hensyn til."
Omtrent det svarte min PT (personlige trener) med glimt i øyet da jeg forsøkte å fortelle henne midtveis i gårsdagens økt, at jeg egentlig har et behov for å kunne gå i trapper og komme meg rundt i samfunnet for egen maskin de nærmeste to døgnene. Auuuu...!!!

Nå er ikke musklene i beina de verste faktisk, så akkurat trappegangen går forsåvidt greit nok (bare moderat klynking). Men de blir stadig vondere, så jeg ser et bra potensiale for morgendagen. Men overkroppen... De stakkars musklene i underarmer (det er faktisk vondt å trykke ned tastene på tastaturet *kremt* ), overarmer (både biceps og triceps og andre småtroll), skuldre (foran, bak, ytre, indre, skrå - hvert minste lille muskelfiber), bryst, rygg etc. Hvordan jeg skal få armene bak sånn at jeg kan få av meg bh-en er jeg ikke helt sikker på. Ei heller hvordan jeg skal få av meg genseren... Det går sikkert (hvis ikke får jeg sove halvt påkledd i natt), men garantert ikke smertefritt. Fyttirakker'n!

Jeg er altså halvveis i mine PT-timer. Rundet 15 timer i går, og har 15 timer igjen. På tide med en liten evaluering da synes jeg. Først og fremst: Jeg er KJEMPEFORNØYD! Har fått utfordringer på styrke, balanse og kondisjon, og fått presset komfortsonen min (trengs det også). Jeg har fått skikkelig oppbacking, oppmuntring, hjelp og støtte. Jeg har lært nye øvelser, lært å gjøre øvelsene riktig og klart å presse meg selv lengre og lengre. Akkurat nå føler jeg meg avhengig av PT-timene, og gleder meg til hver uke!

Vi har vekslet mellom å kjøre standardprogram med 4-5 basisøvelser og mer cross-fit inspirerte økter med nye øvelser og mer tidspress. Nytt år startet med nytt program, og det merkes... Men det SKAL merkes! Det skal gjøre vondt. Gangsperre hører med :)

Nå skal jeg fortsette den gode treningstrenden (og forhåpentligvis gjøre den enda litt bedre med en økt eller to til i løpet av uka), og også bli enda litt flinkere med kostholdet. Så håper jeg at det kan komme litt resultater etterhvert! Kjører ingen spesiell diettype for tida, har fokus på et variert og godt kosthold som tillater det meste. Spiser uansett ikke så mye ris, pasta og poteter i hverdagen, så litt karboredusert er det kanskje, men ikke noe streng lavkarbo. Skulle jeg kjørt streng lavkarbo måtte jeg nok startet noen uker før jeg startet med PT-timer, siden jeg blir ganske treningsredusert de første ukene på lavkarbo. Nå har jeg grovt brød til frokost og lunsj, vanlig middag, og kanskje litt kvelds av ymse slag, Samt litt frukt. Foreløpig har jeg ikke fokus på vekta i det hele tatt (den står godt plassert utenfor "rekkevidde" og har ikke vært i bruk på flere uker), men prøver å tenke trivsel og sunn kropp. Så får vi se hvordan det går. Ikke noe nyttårsforsett å snakke om, bare en liten tankeprosess som jeg prøver å sette i live (igjen...).

Gleder meg til neste PT-time (og prøver å ikke tenke på at de på et eller annet tidspunkt tar slutt...), og er klar for nye utfordringer! Så får det heller være smertefullt noen dager...

Kort oppsummert:
- jeg har bare positive ord å si om PT (det hjelper nok å ha en god tone og et godt forhold til PT-en!)
- jeg synes det er VEL VERDT pengene
- det gjør vondt - tidvis skikkelig vondt
- det gir resultater (har begynt å få en litt fasinerende "klump" på overarmene :) )

Med ønske om en myk, smidig og smertefri helg (les: støl, stiv og vond *kremt* ) helg!

1 kommentar:

mamsen sa...

Supert snuppa!! Er virkelig imponert over deg!