søndag 31. oktober 2010

November. Kaktus. Studier

I morra er det 1. november. Det vil si en måned til advent, en måned igjen før den første vintermåneden setter inn, og en drøy måned før det er jul for alvor (i butikkene har det vært jul lenge...). Det går fort! Et koselig tegn på at høsten er på hell, er at kaktusene kommer med masse knupper. Den eldste kaktusen har virkelig slått til i høst, og nå gleder jeg meg stort til den springer ut! Den lille kaktusen har også godt med knupper, så dette må bli bra! En amaryllis i hus i slutten av november, så er juleblomstene på plass!
Men når vi først er inne på potteplanter... Jeg har et par styker som virkelig har skjønt det med forplantning. Og jeg må innrømme at det grenser til å være litt frustrerende. For ikke lenge siden fradelte jeg to "barn" fra denne planten, og nå er det altså tre nye på gang. I tillegg har morplanten blitt for høy og "topptung" så den må stå inntil en vegg eller lignende, samt støttes opp med blomsterpinner. Morsomt at det vokser og gror, men det kunne gjerne vært litt mer kontrollerte former? Har kanskje et snev av grønne fingre? Hmmm... Eller så er de døden nær, og produserer barn for harde livet for å sikre etterkommere *ler* Kan nevnes at jeg har en annen plante som også har fått barn, samt en avblomstret orkidè som har gått helt bananas når det kommer til luftrøtter (wannabe kaktus?). Alt kan visst ikke være "normalt"... Hihi! Hvis noen har gode råd å komme med for å begrense forplantningen bittelitt, så tas de i mot med stor takk!
Ellers har søndagen vært preget av studier. Har endelig fått noen timer med pensumbøker, og har kosa meg med kapitler om blodet og immunsystemet. Det går smått fremover igjen, og det trengs! Har visst blitt en veldig lang høstferie her... Men tror jeg skal ligge ganske greit ann med tanke på at det ikke er eksamen før til våren. Skulle bare ønske at døgnet hadde flere timer...
Har i tillegg fått pusset vinduene utvendig, vasket kjøleskapet innvendig, vasket klær og tørket støv. Godt for alt som er gjort! Nå er det sofasløving før det blir en tidlig kveld på jenta...

Halloween? Hva er det? *sitter helt stille i mørket og later som jeg ikke er hjemme...*
Har faktisk ikke vært noen barn her i dag, og jeg har ikke savnet det heller....

♫ The sun always shines on TV ♫

Ingen kommentarer: