torsdag 18. mars 2010

En smak av Bali - dag 4

Tirsdagen var siste dag av rundturen vår, med start i Lovina og endestopp i Nusa Dua. Vi startet grytidlig, for å få med oss soloppgangen og et lite delfinsafari. Soloppgangen forsvant dessverre litt i noen skyer, men var et ganske flott syn allikevel!
Delfinene var ikke enkle å ta bilde av, men ser man nøye etter kan man se en liten delfinrygg på bildet under. Var mye vannsprut og råkjøring med fiskebåter, så jeg var ganske redd for kameraet i perioder. Det nærmest badet i saltvann, men heldigvis gikk det bra! Kunne blitt et par dyre delfinbilder *ler*
Videre dro vi til Balis største Buddistiske tempel. Her var både den Thailandske, Burmesiske og den Indonesiske retningen innen buddismen representert med ulike rom/utsmykninger. Utrolig flott! Bildet under viser litt av hageanlegget utenfor/rundt templene.
Den Thailandske retningen:
Litt mer hageanlegg:
Den Burmesiske retningen:
Den indonesiske retningen:
Dette var også den nyeste delen av tempelet, hvor det også var plass til flest mennesker (utenfor).
Utsikten fra et av de øvre nivåene:
Neste stopp på turen var en av Balis varme kilder. Her var det et flott hageanlegg, og flere basseng med kildevann. Skal ærlig innrømme at det ikke fristet så veldig med varme kilder når lufttemperaturen stort sett var over 30 grader i skyggen, men jeg fikk i alle fall stukket tåa nedi for å kjenne. Og det var faktisk ikke så veldig varmt syntes jeg... *ler* Men tror jeg kanskje hadde følt det litt annerledes om vi hadde befunnet oss på Island.
Overalt på Bali finner man små lokale "bensinstasjoner" spesielt rettet mot Scootere/mopeder (som det som nevnt er ekstreme mengder av...). Vanlige bensinstasjoner (sånne som vi er vant til) finner man bare i de større byene. Dermed har det oppstått litt mer alternative
"bensinstasjoner" på landsbygda:
Et kort stopp ved "Tvillingsjøene". Her ble det ikke allverdens med bra bilder, siden skydekket nesten traff oss i hodet. Men det er altså en sjø til høyre for den til bildet. Ligger en åsrygg mellom innsjøene, begge er altså helt adskilt.
Vi hadde tilbud om å stoppe i jungelen for å mate apekatter, men da det viste seg at apekattene satt langs veien og ventet på mat, så fant vi ut at vi bare kunne kjøre forbi. Så dette er rett og slett et raskt bilde fra bilvinduet :)
Tid for rundturens nest siste tempel, Ulun Danu. Dette tempelet er bygget på en liten øy i Beratansjøen, og er mye besøkt av turister (og Balinesere). For å komme ned til vannkanten og tempelet måtte vi gå gjennom en stor hage, utrolig flott!! Bare synd det regnet i bøtter og spann... Det er virkelig ikke enkelt med stor paraply samtidig som man gjerne skal buksere et speilreflekskamera med zoom og det hele *ler*. Mange skjeve bilder ser jeg nå...

Lunsjen ble inntatt med en fabelaktig utsikt over noen av Balis risterrasser. Underholdningen ellers bestod av et skikkelig høljregn og kraftige tordenskrall. Noen som sa sydenferie? Hihi!
Etter lunsjen (og det vi trodde var et stort ris-område), dro vi videre til Balis største risterrasser. Her ruslet vi gjennom deler av området, og det hele var et spektakulært syn! Heldigvis hadde regnet gitt seg, så vi kom ganske tørre fra det hele (og bildene ble ikke allverdens skjeve).

Til slutt besøkte vi Balis helligste tempel, Tanah Lot. Bildet under er ikke av Tanah Lot, men viser litt av klippeformasjonene i området. Var flott utsikt! Her skulle vi egentlig hatt noen flotte bilder av solnedgangen... Men for det første var vi litt tidlig ute, og for det andre var det fremdeles masse skyer. Jaja, bilder blir det jo uansett!
Tanah Lot ligger på en klippe i havet, og er normalt omgitt av bølgeskvulp. Men ved lavvann er det faktisk mulig å gå helt ut til klippen, og vi var ikke alene om å gjøre akkurat det... Selve tempelet er såpass hellig at man ikke får gå opp dit, men man kan eventuelt betale litt for å gå deler av veien opp klippen.
Vi nøyde oss med å stå nedenfor klippen og ta bilder :)
Etter besøket på Tanah Lot satte vi kursen sydøstover, til Nusa Dua. Her tilbragte vi resten av ferien, med hotellet Melia Bali som base.
To be continued...

Vil få benytte sjansen til å takke vår kjære guide Ari, og vår kjære sjåfør. Hadde noen uforglemmelige dager! Tusen takk!!!