onsdag 25. mai 2011

Oreo-drøm?

Jeg er egentlig ikke noe kakemenneske. Ikke i det hele tatt. Stort sett kun litt sjokoladekake som glir ned innimellom, ikke så mye annet. Ikke så veldig glad i ostekake, gulrotkake, krydderkake, Napoleonskake, bløtekake, marsipankake osv. Men... Så fikk jeg smake Oreo ostekake. Åoooo MY!!!

Den ene varianten jeg fikk smake var den såkalte Oreo Dream Cake - som har alt. Oreobunn, ostekrem, sjokolademousse og Oreobiter. Snadder! Skikkelig snadder! På Farris Bad før påske fikk vi Oreo Ostekake til dessert på vår 3-retters middag, varianten uten sjokolademousse. Men sannelig ikke dumt det heller!

Så nå har jeg vært litt stor i kjeften (igjen...) og nevnt på jobb at jeg kanskje måtte forsøke å lage ei sånn Oreo-kake for å ta med når eksamen var unnagjort. Vel, eksamen er unnagjort, så da var det bare å hive seg rundt. Oppskriften fant jeg blant annet hos Frøken Friken - en mamma forteller og Kaja Di Leo - Kajas mat. Men for sikkerhets skyld, så kommer den her også:

Oreo Dream Cake
(alle mål er cirka-mål)

Bunn:
300 gram knuste Oreokjeks
100 gram smeltet smør

Ostekrem:
225 gram Philadelphia kremost
2.5 dl melis
3,5 dl fløte
2,5 ss sukker
50-100 gram grovhakkede Oreokjeks

Sjokolademousse:
1 pk sjokolademousse (følg oppskriften bak på posen)

Knus Oreokjeksene til bunnen (jeg brukte hakkeren til stavmikseren - fungerte perfekt!) og bland med smeltet smør (jeg mistenker at min bunn ble litt tørr - men det gjenstår å se i morra egentlig...). Fordel jevnt utover bunnen i springform (24 eller 26 cm), men ikke trykk for hardt, da  blir bunnen veldig hard og kompakt.

Lag sjokolademousse som anvist på pakken (Toro har visstnok både lys og mørk sjokolademousse uten biter, jeg fant ikke den mørke og måtte gå for den lyse. Freia har sjokolademousse med Dajmkuler eller biter av mørk sjokolade - disse har jeg ikke forsøkt). Sett sjokolademoussen i kjøleskapet mens du lager resten av fyllet.

Visp melis og kremost til en jevn og luftig masse. Pisk fløte og sukker til krem. Vend kremen forsiktig inn i ostekremen. Hvis du ønsker toppen av kaka uten biter, deler du fyllet i to, før du rører inn de grovhakkede Oreokjeksene i den ene halvparten.

Ostekremen med Oreobiter fordeles utover bunnen. SÅ (her gikk jeg på en liten smell - glemte disse turene til kjøleskapet mellom fyll-lagene...) setter du kaka i kjøleskapet en halvtimes tid. Ut med kaka, på med sjokolademousse, og inn i kjøleskapet igjen (jepp, jeg bommet her også, her ble det ene laget klæsja på etter det andre, og innså på siste laget at dette nok ikke blir helklaff). Etter en halvtimes tid til, ut med kaka, på med siste kremlag (uten Oreobiter dersom du ønsker en ren, hvit krem på toppen), og så inn i kjøleskapet igjen. Aller helst bør den nok stå kaldt over natta (Jepp, DET er planen!). Pynt kaken med Oreokjeks eller sjokoladesaus/smeltet sjokolade (eller annet snadder) før servering og NYT! Tror jeg....


Jeg ble tipset om at det kunne være lurt å kle kanten på springforma med plastfolie, for at den skulle være enklere å få av kaka når den skal serveres. Jeg har fulgt rådet, og er spent på resultatet i morra. I verste fall kollapser hele greia når forma kommer av... *kremt* Er jo ikke noe gelantin eller annet sterkt bindende her (melis og mousse er jo ikke veldig stabilt i utgangspunktet). Men krysser fingrene for at det går bra, og at det i alle fall smaker godt! Siden topp-kremen min egentlig bare synker ned i sjokolademoussen (siden jeg ikke fikk kaka i kjøleskapet mellom de ulike lagene og moussen dermed fikk sjansen til å stivne bittelitt), så vurderer jeg å piske litt ekstra krem og legge på toppen til slutt. Vi får se!

Men altså: Kaka er i alle fall utrolig rask og enkel å lage (bare man har nok boller til miksing av ymse kremer/lag, og er forberedt på at stavmikseren truer med å gå varm til slutt). Gleder meg til en smak i morra!

Og bare så det er sagt: Dette er ei fantastisk god kake - men SINNSYKT mektig :)

Ingen kommentarer: