tirsdag 27. september 2011

Lavkarbobrød–bakemiks

Det har etterhvert dukket opp ulike varianter av ferdige brødmikser for lavkarbobrød på markedet, og jeg må jo innrømme at jeg blir nysgjerrig. Så de neste par ukene har jeg en plan om å teste noen av disse, og komme med en liten tilbakemelding på hvordan dette fungerer. Det blir ikke baking før til helga, men tenkte jeg skulle presentere de foreløpige konkurrentene. Var innom Sunkost i ettermiddag, og der hadde de nå TO ulike brødmikser.
saszetka
Bilde lånt
herfra
Brødet er fra Adam’s Brot, et tysk firma.
I Norge er det Lavkarbohuset som står som kontaktfirma.
Brødet inneholder Hvetegluten, mandelmel, linfrø, solsikkekjerner, salt og krydder. Egen pose med tørrgjær følger med, og dette skal kun blandes med lunkent vann. Altså et lavkarbobrød UTEN egg! Jeg er spent!
Jeg betalte kr 49,- for denne brødmiksen
Fikk også med en lapp til dette brødet. Noen som har bakt det før, anbefaler å tilsette 40g mix av sesamfrø, solsikkefrø og linfrø (som er knust med stavmikser). Dette skal visst sette en ekstra piff på smaken.
Det andre alternativet hos Sunkost er lavkarbobrødet fra Funksjonell Mat.

lavkarbobrod
Bilde lånt fra
Funksjonell mat.
Brødet inneholder: Frø og kjerner (Psyllium, solsikke, sesam, gresskar, linfrø), fiber (fra sukkerbete og erter, FiberFin resistent maisstivelse), heleggpulver, erteprotein, søtstoff Sukrin (erythritol), hevemiddel (E450, E500), mineralsalt (natriumklorid og kaliumklorid).
Brødmiksen skal kun blandes med vann, og stekes i den medfølgende formen. Bør vel være enkelt og greit?
Jeg betalte kr 49,- for denne brødmiksen også

Siste testkandidat har det blitt reklamert mye for på tv den siste tiden, Møllerens Lavkarbobrød.
LAVKAR~2
Bilde lånt fra Møllerens

Brødet inneholder: Sammalt rug grov, hvetekli, linfrø, solsikkekjerner, eggehvitepulver, hevemiddel (E450, E500 og E341), sesamfrø, bokhvete, hirse, store havregryn, melkeprotein og psylliumfrøskall
Brødmiksen skal blandes med vann og olje, og trenger ingen heving.
Rema 1000, Ica, Rimi og Kiwi skal føre Møllerens Lavkarbobrød (etter hva Møllerens selv opplyser), men sist jeg var innom Rema 1000 var de utsolgt. Skal se om jeg ikke kan få tak i det etterhvert, det skal uansett med i testen.

Men siden disse brødene skal spises også, så er jeg nødt til å bake et av gangen. Tre brød blir i meste laget, så jeg kommer til å bake ett, smake (og evt spise opp) dette, før jeg setter igang med neste brød. Og første bakerunde blir tidligst til helga… Men jeg er spent, og gleder meg til å prøve!

2 kommentarer:

Marianne sa...

Så spennende, da skal jeg følge med!

Marianne sa...

Blir spennende!
Selv om jeg helst foretrekker å lage ting fra bunnen av, så kan jo dette være grei erstatning når tid og energi ikke strekker til =)