fredag 7. mai 2010

Brownies . lavkarbo

En test av lavkarbo-brownies i dag, og det ble slettes ikke dumt!
Lavkarbobrownies (2 små posj)

60 gram kremost, philadelphia (1,92 g karbo)
2 ss smør
1 egg
1 ts vanilje ekstrakt (eller litt vaniljesukker, jeg brukte snaut 1/2 ts vaniljesukker)
1 ss bakekakao (1 g karbo?, er 13,5 per 100 g)
1/2 ss peanøttsmør (2 g karbo?, er 15 g karbo per 100 g)
søttstoff (natreen/sukrin) så mye du vil (smak på røra, jeg bruker ca. 1 ss sukrin).

Jeg vispet alt sammen til det ble fint og jevnt, fordelte det i to kopper (evt skåler med litt kant). "Stekte" hver for seg i microbølgeovn ca 60 sekunder ved 800 watt. Litt kortere tid vil gi mer brownies/fondant-konsistens, mens mine ble litt mer kakeaktige (nærmest mousse).
I den opprinnelige oppskriften er det anbefalt steking i 40-60 sec i microbølge på 900 watt.
60 sec blir den tør kakelik
40 sec blir den litt som varm sjokolade inni

Jeg anbefaler at den får stå litt før den nytes (den er bedre når den blir lunken enn når den er varm), og trolig er den skikkelig god rett fra kjøleskapet også (dette må testes etterhvert). Et fint dessertalternativ!

God helg!

3 kommentarer:

Kjersti sa...

Mmmmm - dette var godt!!

Helene sa...

Ser veldig godt ut! Tror kortere steketid vil være midt i blinken for meg - skikkelig god og bløt i midten... *drømme*

God helg! :)

Makronella sa...

Denne så skikkelig godt ut - skal garantert prøves ;)