torsdag 11. november 2010

Klær. Mote. Ord og uttrykk.

Jeg må dessverre skuffe dere som (basert på overskriften) måtte tro at dette blir et opplysende og inspirerende innlegg fra moteverdenen. Jeg har virkelig ikke peiling på hva som befinner seg i motebildet. Men jeg kommer stadig over ord og uttrykk, og tenkte jeg skulle finne ut litt hva dette er. Og det første som slår meg er at motespråket har blitt skrekkelig "internasjonalt". Eller har det kanskje vært det lenge? Så lenge at det er flaut å ta det opp nå? Vi har kanskje hatt jeans, collegejakke og tights noen tiår? Hva var galt med olabukse/dongeribukse, bomullsjakke/joggedressgenser og strekkbukse/stilongs? Er det ikke de samme plaggene vi går med i dag, som vi gikk med tidligere, men under andre navn?

Så over til de litt nyere (okei, noen er veletablerte og sikkert på vei ut allerede, men jeg ER treig...) begrepene. Onepiece (er ikke det bare en forvokst baby-pyjamas? ), Jumpsuit (passer det egentlig til noen andre enn prøvedukker og modeller? ), Treggings (hæææ? Hva er det? Og hva er forskjellen på tights, Treggings, Leggings og Jeggings? Hva er galt med litt kreativitet på navnefronten? Og hva i allverden er galt med (strekk-) BUKSE?? ), Crocs, Uggs (kan jo få talefeil av mindre når jeg ser disse begrepene.. "E va ein tur i byen å sjåppa eit par træggings, nye øggs, ein wånnpiis å ein djømpsut..." SERIØST!? ), Turban (okei, ser visst ut til at det var mer "hype" med turban i sommer... Jeg er visst litt veldig treig....). På toppen av dette kommer alle disse ordene og uttrykkene fra moteverdenen som jeg har hørt og glemt...

Nei, det er vel på tide at jeg finner frem min trekvartlange DriFit treningstights (eller var det leggings? jeggings? treggings? spoggings (sports-leggings)?) i 92% Polyester + 8% Spandex Circular Knit Jersey (hvis noen skulle lure... Ikke noe sukker i denne altså... Men er kanskje andre skumle ting?), og min supertekniske treningstopp i 92% Polyamide + 8% Elastane (ikke noe sukker her heller, ei heller gluten. Men si meg, er det noe spesielt med blandingsforholdet 92/8? Er det slik man blander stoffene til det ultimate treningstøyet?).

Lang arbeidsuke dette, godt det er fredag i morgen!
(og nå begynner jeg å bli seriøst frustrert på denne venstre museknappen på pc'en, som ser ut til å ha fått et aldri så lite problem... Reklamasjon anyone? )

Hæppi skvett!

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Lenge siden jeg har ledd så godt!!!!!

Helene sa...

*fnis*