fredag 1. april 2011

"Ending on a high note" med pandaøyne

a-ha er tilbake!

Okei, de har ikke tatt opp band-karrieren igjen (og det er heller ikke et forsøk på en veldig dårlig aprilsnarr...), så ingen nye konserter å se frem til. Men, omtrent 4 måneder etter den siste konserten i Oslo Spektrum 4. desember 2010, har nå endelig cd'en og dvd'en kommet! Måtte en tur innom Platekompaniet på vei hjem fra jobb i dag gitt! Deluxe Edition inneholder dobbel cd (10 sanger på hver skive - opptak fra konserten) og DVD med nesten hele konserten (mangler to sanger: "The Bandstand" - hvorfor de utelot den vites ikke, men den er savnet! og "Bowling Green" - denne var et rent bonusnummer på konserten, og med tanke på at det var tekniske problemer underveis i sangen så skjønner jeg forsåvidt at denne ikke er med på utgivelsen...), samt en liten dokumentar og noen bilder. Foreløpig har jeg bare kommet drøyt halvveis i konserten, men jeg koser meg glugg!
Tørket en liten tåre under konserten i Oslo, og sannelig har jeg måttet tørke ei tåre i kveld også. Spesielt Stay On These Roads treffer en streng i hjertet mitt... Og versjonen av Crying In The Rain er bare helt fantastisk! For min del var det vel der det hele begynte med a-ha, med CITR (er jo så moderne med sånne forkortelser - så dere tar denne på strak arm regner jeg med!). Året er vel omtrent 1990/1991, og jenta har kjøpt kassetten East Of The Sun West Of The Moon (EOTSWOTM - tog an?) på nærmeste Shell-stasjon (også kjent som Leifs - for de som er lokalkjent sentralt i Froland). Morten Harket er SÅÅÅÅÅÅ kjekk (okei, kanskje ikke akkurat på det coverbildet da, men sånn generelt liksom...) og CITR er den fineste sangen som finnes. Det ble mange duetter med Morten og meg i hovedrollen gitt...

9 konserter, en solid CD-samling og et par konsert-DVD'er senere har jeg blitt kjent med mange av a-ha sine sanger (og beundringen av Morten er vel tonet ned LITT kanskje. Ingen kan si noe annet enn at han er en fantastisk vokalist da!). Og det er MYE bra! Veldig mye bra!

Men tilbake til konserten... Det er ikke til å komme fra at det blir litt pandaøyne av dette altså! Voksne jenta har mascara litt utover alt egentlig. Ikke noe sånn tåreflom, men ei lita tåre innimellom (og ikke nevn vannfast mascara - det er for sent allikevel )... Som i starten av Cry Wolf da store deler av publikum fikk utlevert ark med TUSEN TAKK a-ha på. Legg merke til Magnes skjeve smil da. Føles BRA!

Det har tatt tid å skrive dette innlegget gitt. Faller liksom ut hele tida her (og det merkes på innlegget - ikke veldig sammenehengende dette her!). Kun 3 sanger igjen før jeg har vært gjennom hele DVD'en. Blir nok en gang eller 10 til i løpet av helga! Og et tips: søk på a-ha på Spotify - der har nemlig hele CD'en fra konserten kommet ut. Lytt og NYT!

Noen anmeldelser av Ending On A High Note:
VG - 5 av 6
Bergensavisen - 5 av 6
Østlandets Blad - 5 av 6

Og der var Take On Me igang... Gutta har skiftet til dresser i rødt (Morten), hvitt (Paul) og blått (Magne), konfettien regner fra taket og det går ugjenkallelig mot slutten. Hvilken kveld!

1 kommentar:

Anne-Lill sa...

Kjenner til den lidenskapen for musikk ja. Gruer meg til den dagen mine helter takker for seg. Håper du får sett dvd-en flere ganger denne helga. Nyt den - selv om det blir pandaøyne ut av det.
*sender over en boks Kleenex*