tirsdag 13. april 2010

Chicken Nuggets

Etter litt inspirasjon fra bloggene til LenaBeatrice og Line, måtte jeg bare teste ut lavkarbovarianten av Chicken Nuggets. Moro med noe nytt!

Ingredienser til Chicken Nuggets:
- Kyllingkjøttdeig eller kyllingfilet/kalkunfilet i passe store biter
- Egg
- Krydder (jeg brukte Santa Maria Kyllingkrydder og Rosmarin)
- Bacongull
- Salt
- Evt tilbehør til servering
Knus Bacongull, enten i en pose med kjevle, eller med stavmikser/kvern/kjøkkenmaskin. Jeg brukte stavmikser, og fikk ganske fine smuler (nesten mel). Bland egg og ønsket krydder godt i en litt vid skål. Bland litt salt inn i kyllingkjøttdeigen, og form passe biter/kuler som du trykker litt flate. Disse vendes i egg/krydderblandingen (jeg brukte 1 egg til 1 pakke kyllingkjøttdeig). Det trengs ganske mye krydder for å sette skikkelig smak, så ikke vær gjerrig her :). Vend bitene så i Bacongullsmulene og legg i en langpanne kledd med bakepapir. Stekes midt i ovnen ved ca 200 grader i ca 20 minutter (litt avhengig av størrelse og tykkelse på bitene). Server med ønsket tilbehør. Jeg valgte litt frisk salat samt lettrømme.
Ble i grunn veldig godt! Men kjenner jeg skal prøve med litt mer krydder neste gang, de kunne godt smakt litt mer. Men absolutt noe som må utforskes videre! Har også fått tips om å forsøke med fiskestykker, og det tror jeg kan bli godt!

Fant forresten en litt interessant sak på butikken i dag. Har sett litt på muligheten for å for eksempel kunne bake lavkarbobrød uten egg, uten å finne noen smarte oppskrifter. Men så kom jeg over en eggerstatning (fås blant annet på Ultra og Ica Maxi)! Hvordan den fungerer vet jeg ikke ennå, men tenkte jeg skulle gi mams muligheten til å teste den ut litt (hvis de er interessert). Fasinerende hva som finnes i ymse butikkhyller.
Ellers er det tid for sykkeltur med Meike i dag, så får vel bare gjøre meg klar her. Været er det ingenting å si på i alle fall :)

3 kommentarer:

Kjersti sa...

Det så godt ut!! Og egg-erstatningen vil jeg gjerne prøve, det er jo hyggelig å kunne lage noe lav-karbo som faren din også kan ha! Har laget solsikkeruter (med egg!) og lav-karbo-knekkebrød (uten egg) idag, og jeg tror nesten det kan produseres knekkebrød her flere ganger i uka!! Kjempegode - og faren din ville ha med seg til lunsj imorgen! Det var en vinner!!!

Marianne sa...

Dette så veldig godt ut trine.Det må nok testes ut ganske snart =) Så får ta rådet ditt med å krydre ekstra masse...
BTW: Skulle du trene styrke i dag? Mulig jeg joiner deg, om jeg klarer å komme meg på jobb litt tidlig..

trine sa...

Mams: Gleder meg til å prøve knekkebrødene! Regner med det blir en smak neste helg?? :) No Eggs blir med hjemover.

Marianne: Takk for treningsøkten i dag! Sliten skrott nå, men veldig god samvittighet. Deilig! Mer krydder anbefales, ellers kan det absolutt brukes :)